Overvurderes tidsbenefit af vejprojekter?

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportKonferencebidrag i proceedingsFormidling

Standard

Overvurderes tidsbenefit af vejprojekter? / Nielsen, Otto Anker; Fosgerau, Mogens.

trafikdage i Ålborg. 2005.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportKonferencebidrag i proceedingsFormidling

Harvard

Nielsen, OA & Fosgerau, M 2005, Overvurderes tidsbenefit af vejprojekter? i trafikdage i Ålborg.

APA

Nielsen, O. A., & Fosgerau, M. (2005). Overvurderes tidsbenefit af vejprojekter? I trafikdage i Ålborg

Vancouver

Nielsen OA, Fosgerau M. Overvurderes tidsbenefit af vejprojekter? I trafikdage i Ålborg. 2005

Author

Nielsen, Otto Anker ; Fosgerau, Mogens. / Overvurderes tidsbenefit af vejprojekter?. trafikdage i Ålborg. 2005.

Bibtex

@inproceedings{de2bc928d43d4661895ee876c11b9562,
title = "Overvurderes tidsbenefit af vejprojekter?",
abstract = "Der argumenteres ofte for, at nye vejinvesteringer ikke afhj{\ae}lper biltr{\ae}ngslen i det lange l{\o}b, og derfor ikke kan betale sig, fordi der efter nogle {\aa}r igen er samme mangel p{\aa} fremkommelighed. Det engelske SACTRA studium (1994) viste eksempelvis, at vurderingsgrundlaget for engelske vejprojekter undervurderede trafikv{\ae}ksten som f{\o}lge af projekterne, det s{\aa}kaldte trafikspring, og derved overvurderede forbedringen af fremkommeligheden. Omvendt viser beslutningsgrundlaget for mange vejinvesteringer, at vejudvidelser giver store tidsgevinster, hvilket ofte er den prim{\ae}re s{\aa}vel politiske som samfunds{\o}konomiske begrundelse for projekterne. Artiklen diskuterer ud fra klassiske udbuds-eftersp{\o}rgselskurver om beslutningsgrundlaget for danske vejprojekter er tilstr{\ae}kkeligt, herunder om vejudvidelser er et middel til at reducere tr{\ae}ngsel i det lange l{\o}b, samt om dette middel kvantificeres p{\aa} en retvisende m{\aa}de. Artiklen diskuterer indledningsvist om trafikspring overhovedet er relevant, alts{\aa} om trafikspring forekommer i et omfang, s{\aa} man ikke kan se bort herfra i vurderingsgrundlaget. Som det vil fremg{\aa} er der kun foretaget f{\aa} empiriske unders{\o}gelser, der dog alle bekr{\ae}fter trafikspring. Dern{\ae}st diskuteres kort modellering af trafikspring; skitsem{\ae}ssigt, kortsigtet og strategisk langsigtet. Efterf{\o}lgende repeteres kort beregningsm{\aa}den ved opg{\o}relse af tidsbenefit i samfunds{\o}konomiske vurderinger. Det fremg{\aa}r, at trafikspring som s{\aa}dan kan betragtes som et gode, samt at selv samme fremkommelighed i et fremtids{\aa}r i forhold til basis kan v{\ae}re en forbedring, idet fremtiden uden et nyt projekt ellers ville have v{\ae}ret v{\ae}rre. Imidlertid p{\aa}peger der en r{\ae}kke problemer med den m{\aa}de tidsbenefits vurderes for de fleste danske vejprojekter. Generelt vises det, at nogle af de simplificeringer og antagelser, der ofte eksplicit eller implicit foretages, {\o}ger usikkerheden af opg{\o}relsen, mens andre systematisk overvurderer projektets fordele. Endelig konkluderes det, at der i alle de modeller, der benyttes i dansk praksis, alt-andet-lige er tale om en systematisk overvurdering af vejprojekters tidsbenefits.",
author = "Nielsen, {Otto Anker} and Mogens Fosgerau",
year = "2005",
language = "Dansk",
booktitle = "trafikdage i {\AA}lborg",

}

RIS

TY - GEN

T1 - Overvurderes tidsbenefit af vejprojekter?

AU - Nielsen, Otto Anker

AU - Fosgerau, Mogens

PY - 2005

Y1 - 2005

N2 - Der argumenteres ofte for, at nye vejinvesteringer ikke afhjælper biltrængslen i det lange løb, og derfor ikke kan betale sig, fordi der efter nogle år igen er samme mangel på fremkommelighed. Det engelske SACTRA studium (1994) viste eksempelvis, at vurderingsgrundlaget for engelske vejprojekter undervurderede trafikvæksten som følge af projekterne, det såkaldte trafikspring, og derved overvurderede forbedringen af fremkommeligheden. Omvendt viser beslutningsgrundlaget for mange vejinvesteringer, at vejudvidelser giver store tidsgevinster, hvilket ofte er den primære såvel politiske som samfundsøkonomiske begrundelse for projekterne. Artiklen diskuterer ud fra klassiske udbuds-efterspørgselskurver om beslutningsgrundlaget for danske vejprojekter er tilstrækkeligt, herunder om vejudvidelser er et middel til at reducere trængsel i det lange løb, samt om dette middel kvantificeres på en retvisende måde. Artiklen diskuterer indledningsvist om trafikspring overhovedet er relevant, altså om trafikspring forekommer i et omfang, så man ikke kan se bort herfra i vurderingsgrundlaget. Som det vil fremgå er der kun foretaget få empiriske undersøgelser, der dog alle bekræfter trafikspring. Dernæst diskuteres kort modellering af trafikspring; skitsemæssigt, kortsigtet og strategisk langsigtet. Efterfølgende repeteres kort beregningsmåden ved opgørelse af tidsbenefit i samfundsøkonomiske vurderinger. Det fremgår, at trafikspring som sådan kan betragtes som et gode, samt at selv samme fremkommelighed i et fremtidsår i forhold til basis kan være en forbedring, idet fremtiden uden et nyt projekt ellers ville have været værre. Imidlertid påpeger der en række problemer med den måde tidsbenefits vurderes for de fleste danske vejprojekter. Generelt vises det, at nogle af de simplificeringer og antagelser, der ofte eksplicit eller implicit foretages, øger usikkerheden af opgørelsen, mens andre systematisk overvurderer projektets fordele. Endelig konkluderes det, at der i alle de modeller, der benyttes i dansk praksis, alt-andet-lige er tale om en systematisk overvurdering af vejprojekters tidsbenefits.

AB - Der argumenteres ofte for, at nye vejinvesteringer ikke afhjælper biltrængslen i det lange løb, og derfor ikke kan betale sig, fordi der efter nogle år igen er samme mangel på fremkommelighed. Det engelske SACTRA studium (1994) viste eksempelvis, at vurderingsgrundlaget for engelske vejprojekter undervurderede trafikvæksten som følge af projekterne, det såkaldte trafikspring, og derved overvurderede forbedringen af fremkommeligheden. Omvendt viser beslutningsgrundlaget for mange vejinvesteringer, at vejudvidelser giver store tidsgevinster, hvilket ofte er den primære såvel politiske som samfundsøkonomiske begrundelse for projekterne. Artiklen diskuterer ud fra klassiske udbuds-efterspørgselskurver om beslutningsgrundlaget for danske vejprojekter er tilstrækkeligt, herunder om vejudvidelser er et middel til at reducere trængsel i det lange løb, samt om dette middel kvantificeres på en retvisende måde. Artiklen diskuterer indledningsvist om trafikspring overhovedet er relevant, altså om trafikspring forekommer i et omfang, så man ikke kan se bort herfra i vurderingsgrundlaget. Som det vil fremgå er der kun foretaget få empiriske undersøgelser, der dog alle bekræfter trafikspring. Dernæst diskuteres kort modellering af trafikspring; skitsemæssigt, kortsigtet og strategisk langsigtet. Efterfølgende repeteres kort beregningsmåden ved opgørelse af tidsbenefit i samfundsøkonomiske vurderinger. Det fremgår, at trafikspring som sådan kan betragtes som et gode, samt at selv samme fremkommelighed i et fremtidsår i forhold til basis kan være en forbedring, idet fremtiden uden et nyt projekt ellers ville have været værre. Imidlertid påpeger der en række problemer med den måde tidsbenefits vurderes for de fleste danske vejprojekter. Generelt vises det, at nogle af de simplificeringer og antagelser, der ofte eksplicit eller implicit foretages, øger usikkerheden af opgørelsen, mens andre systematisk overvurderer projektets fordele. Endelig konkluderes det, at der i alle de modeller, der benyttes i dansk praksis, alt-andet-lige er tale om en systematisk overvurdering af vejprojekters tidsbenefits.

UR - http://orbit.dtu.dk/en/publications/overvurderes-tidsbenefit-af-vejprojekter(4ab96a1b-6821-40f6-ba54-a23c270fb5fb).html

M3 - Konferencebidrag i proceedings

BT - trafikdage i Ålborg

ER -

ID: 274020013