Familiers kosmopolitiske uddannelsesstrategier: et spørgsmål om migration og investering i distinktiv kapital
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Standard
Familiers kosmopolitiske uddannelsesstrategier : et spørgsmål om migration og investering i distinktiv kapital. / Munk, Martin David; Foged, Mette; Mulvad, Andreas Christian Møller.
I: Dansk Sociologi, Bind 22, Nr. 3, 11.2012, s. 31-58.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - Familiers kosmopolitiske uddannelsesstrategier
T2 - et spørgsmål om migration og investering i distinktiv kapital
AU - Munk, Martin David
AU - Foged, Mette
AU - Mulvad, Andreas Christian Møller
PY - 2012/11
Y1 - 2012/11
N2 - Artiklen viser, at der er en nær sammenhæng mellem social baggrund og gennemførelse af eliteuddannelse og ikke-eliteuddannelse blandt en gruppe af danske migranter med minimum fem års ophold i udlandet. Vi tilføjer en ny rekonversionsstrategi til Pierre Bourdieus ba eri af strategier udfoldet i La Noblesse d’État, en udvandringsstrategi med henblik på erhvervelse af uddannelseskapital. Især personer med veluddannede forældre har en forøget sandsynlighed for at erobre en universitetsuddannelse på en eliteinstitution, navnlig i ”zones of prestige”, det vil sige i England og USA, som relativt set har de største udbud af distinktive universitetsinstitutioner. En gruppe af migranter gennemfører en udenlandsk universitetsuddannelse på ikke-elite institutioner, hvilket kan afspejle en form for kompensatorisk strategi, som udmøntes i social uddannelsesmobilitet. Forældrene til børn, der opnår en universitetsgrad fra udlandet, har desuden selv en betydelig kosmopolitisk erfaring. Endeligt finder vi markante kønsforskelle.
AB - Artiklen viser, at der er en nær sammenhæng mellem social baggrund og gennemførelse af eliteuddannelse og ikke-eliteuddannelse blandt en gruppe af danske migranter med minimum fem års ophold i udlandet. Vi tilføjer en ny rekonversionsstrategi til Pierre Bourdieus ba eri af strategier udfoldet i La Noblesse d’État, en udvandringsstrategi med henblik på erhvervelse af uddannelseskapital. Især personer med veluddannede forældre har en forøget sandsynlighed for at erobre en universitetsuddannelse på en eliteinstitution, navnlig i ”zones of prestige”, det vil sige i England og USA, som relativt set har de største udbud af distinktive universitetsinstitutioner. En gruppe af migranter gennemfører en udenlandsk universitetsuddannelse på ikke-elite institutioner, hvilket kan afspejle en form for kompensatorisk strategi, som udmøntes i social uddannelsesmobilitet. Forældrene til børn, der opnår en universitetsgrad fra udlandet, har desuden selv en betydelig kosmopolitisk erfaring. Endeligt finder vi markante kønsforskelle.
M3 - Tidsskriftartikel
VL - 22
SP - 31
EP - 58
JO - Dansk Sociologi
JF - Dansk Sociologi
SN - 0905-5908
IS - 3
ER -
ID: 36065634