Familiers kosmopolitiske uddannelsesstrategier: et spørgsmål om migration og investering i distinktiv kapital

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Standard

Familiers kosmopolitiske uddannelsesstrategier : et spørgsmål om migration og investering i distinktiv kapital. / Munk, Martin David; Foged, Mette; Mulvad, Andreas Christian Møller.

I: Dansk Sociologi, Bind 22, Nr. 3, 11.2012, s. 31-58.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Harvard

Munk, MD, Foged, M & Mulvad, ACM 2012, 'Familiers kosmopolitiske uddannelsesstrategier: et spørgsmål om migration og investering i distinktiv kapital', Dansk Sociologi, bind 22, nr. 3, s. 31-58.

APA

Munk, M. D., Foged, M., & Mulvad, A. C. M. (2012). Familiers kosmopolitiske uddannelsesstrategier: et spørgsmål om migration og investering i distinktiv kapital. Dansk Sociologi, 22(3), 31-58.

Vancouver

Munk MD, Foged M, Mulvad ACM. Familiers kosmopolitiske uddannelsesstrategier: et spørgsmål om migration og investering i distinktiv kapital. Dansk Sociologi. 2012 nov.;22(3):31-58.

Author

Munk, Martin David ; Foged, Mette ; Mulvad, Andreas Christian Møller. / Familiers kosmopolitiske uddannelsesstrategier : et spørgsmål om migration og investering i distinktiv kapital. I: Dansk Sociologi. 2012 ; Bind 22, Nr. 3. s. 31-58.

Bibtex

@article{75eff564c1c94676a85b64356ba208f8,
title = "Familiers kosmopolitiske uddannelsesstrategier: et sp{\o}rgsm{\aa}l om migration og investering i distinktiv kapital",
abstract = "Artiklen viser, at der er en n{\ae}r sammenh{\ae}ng mellem social baggrund og gennemf{\o}relse af eliteuddannelse og ikke-eliteuddannelse blandt en gruppe af danske migranter med minimum fem {\aa}rs ophold i udlandet. Vi tilf{\o}jer en ny rekonversionsstrategi til Pierre Bourdieus ba eri af strategier udfoldet i La Noblesse d{\textquoteright}{\'E}tat, en udvandringsstrategi med henblik p{\aa} erhvervelse af uddannelseskapital. Is{\ae}r personer med veluddannede for{\ae}ldre har en for{\o}get sandsynlighed for at erobre en universitetsuddannelse p{\aa} en eliteinstitution, navnlig i ”zones of prestige”, det vil sige i England og USA, som relativt set har de st{\o}rste udbud af distinktive universitetsinstitutioner. En gruppe af migranter gennemf{\o}rer en udenlandsk universitetsuddannelse p{\aa} ikke-elite institutioner, hvilket kan afspejle en form for kompensatorisk strategi, som udm{\o}ntes i social uddannelsesmobilitet. For{\ae}ldrene til b{\o}rn, der opn{\aa}r en universitetsgrad fra udlandet, har desuden selv en betydelig kosmopolitisk erfaring. Endeligt finder vi markante k{\o}nsforskelle.",
author = "Munk, {Martin David} and Mette Foged and Mulvad, {Andreas Christian M{\o}ller}",
year = "2012",
month = nov,
language = "Dansk",
volume = "22",
pages = "31--58",
journal = "Dansk Sociologi",
issn = "0905-5908",
publisher = "Dansk Sociologforening",
number = "3",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Familiers kosmopolitiske uddannelsesstrategier

T2 - et spørgsmål om migration og investering i distinktiv kapital

AU - Munk, Martin David

AU - Foged, Mette

AU - Mulvad, Andreas Christian Møller

PY - 2012/11

Y1 - 2012/11

N2 - Artiklen viser, at der er en nær sammenhæng mellem social baggrund og gennemførelse af eliteuddannelse og ikke-eliteuddannelse blandt en gruppe af danske migranter med minimum fem års ophold i udlandet. Vi tilføjer en ny rekonversionsstrategi til Pierre Bourdieus ba eri af strategier udfoldet i La Noblesse d’État, en udvandringsstrategi med henblik på erhvervelse af uddannelseskapital. Især personer med veluddannede forældre har en forøget sandsynlighed for at erobre en universitetsuddannelse på en eliteinstitution, navnlig i ”zones of prestige”, det vil sige i England og USA, som relativt set har de største udbud af distinktive universitetsinstitutioner. En gruppe af migranter gennemfører en udenlandsk universitetsuddannelse på ikke-elite institutioner, hvilket kan afspejle en form for kompensatorisk strategi, som udmøntes i social uddannelsesmobilitet. Forældrene til børn, der opnår en universitetsgrad fra udlandet, har desuden selv en betydelig kosmopolitisk erfaring. Endeligt finder vi markante kønsforskelle.

AB - Artiklen viser, at der er en nær sammenhæng mellem social baggrund og gennemførelse af eliteuddannelse og ikke-eliteuddannelse blandt en gruppe af danske migranter med minimum fem års ophold i udlandet. Vi tilføjer en ny rekonversionsstrategi til Pierre Bourdieus ba eri af strategier udfoldet i La Noblesse d’État, en udvandringsstrategi med henblik på erhvervelse af uddannelseskapital. Især personer med veluddannede forældre har en forøget sandsynlighed for at erobre en universitetsuddannelse på en eliteinstitution, navnlig i ”zones of prestige”, det vil sige i England og USA, som relativt set har de største udbud af distinktive universitetsinstitutioner. En gruppe af migranter gennemfører en udenlandsk universitetsuddannelse på ikke-elite institutioner, hvilket kan afspejle en form for kompensatorisk strategi, som udmøntes i social uddannelsesmobilitet. Forældrene til børn, der opnår en universitetsgrad fra udlandet, har desuden selv en betydelig kosmopolitisk erfaring. Endeligt finder vi markante kønsforskelle.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 22

SP - 31

EP - 58

JO - Dansk Sociologi

JF - Dansk Sociologi

SN - 0905-5908

IS - 3

ER -

ID: 36065634