Evner, fag, indsats i gymnasiet og beståelse på samfundsvidenskab

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Standard

Evner, fag, indsats i gymnasiet og beståelse på samfundsvidenskab. / Albæk, Karsten.

I: Nationaløkonomisk tidsskrift, Bind 145, Nr. 1, 2007, s. 1-28.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Harvard

Albæk, K 2007, 'Evner, fag, indsats i gymnasiet og beståelse på samfundsvidenskab', Nationaløkonomisk tidsskrift, bind 145, nr. 1, s. 1-28.

APA

Albæk, K. (2007). Evner, fag, indsats i gymnasiet og beståelse på samfundsvidenskab. Nationaløkonomisk tidsskrift, 145(1), 1-28.

Vancouver

Albæk K. Evner, fag, indsats i gymnasiet og beståelse på samfundsvidenskab. Nationaløkonomisk tidsskrift. 2007;145(1):1-28.

Author

Albæk, Karsten. / Evner, fag, indsats i gymnasiet og beståelse på samfundsvidenskab. I: Nationaløkonomisk tidsskrift. 2007 ; Bind 145, Nr. 1. s. 1-28.

Bibtex

@article{0ba3b2a038f611dcbee902004c4f4f50,
title = "Evner, fag, indsats i gymnasiet og best{\aa}else p{\aa} samfundsvidenskab",
abstract = "Det er en erkl{\ae}ret m{\aa}ls{\ae}tning, at flere unge skal gennemf{\o}re en videreg{\aa}ende uddannelse. Flere af de nylige {\ae}ndringer i uddannelsespolitikken modvirker imidlertid denne m{\aa}ls{\ae}tning: (1) Indl{\ae}gget viser, at det ikke spiller nogen rolle for best{\aa}elsen p{\aa} samfundsvidenskab, om eleverne har valgt mere end to valgfag p{\aa} h{\o}jt niveau i gymnasiet. Regeringen har indf{\o}rt en bel{\o}nning til de elever, der v{\ae}lger mere end to valgfag p{\aa} h{\o}jt niveau, men det synes alts{\aa} ikke at ville medf{\o}re nogen positiv effekt p{\aa} elevernes muligheder for at best{\aa} en videreg{\aa}ende uddannelse. Tv{\ae}rtimod kan man forvente en negativ effekt p{\aa} rekrutteringsgrundlaget til de videreg{\aa}ende uddannelser, hvis eleverne frav{\ae}lger sv{\ae}re og arbejdskr{\ae}vende fag som matematik og fysik for at f{\aa} tid til at f{\o}lge mere end to valgfag p{\aa} h{\o}jt niveau. (2) Resultaterne tyder p{\aa} at det er en d{\aa}rlig id{\'e}, at kvote 2 er blevet reduceret. P{\aa} fag med meget h{\aa}rd adgangsbegr{\ae}nsning er der ingen n{\ae}vnev{\ae}rdig forskel mellem best{\aa}elsen blandt studerende med en gennemsnitlig studentereksamen og blandt studerende med h{\o}je gennemsnit. Formindskelsen af kvote 2 indeb{\ae}rer, at der p{\aa} disse studier optages flere studerende med meget h{\o}je gennemsnit, og de kunne have klaret sig fint p{\aa} et alternativt studium. Studerende med en gennemsnitlig studentereksamen har derimod sv{\ae}rt ved at klare sig p{\aa} studier med svag adgangsbegr{\ae}nsning som jura og {\o}konomi. (3) Gode evner til matematik giver st{\o}rre sandsynlighed for at best{\aa} b{\aa}de jura og {\o}konomi, der er de to st{\o}rste samfundsvidenskabelige studier p{\aa} K{\o}benhavns Universitet. P{\aa} fag med meget h{\aa}rd adgangsbegr{\ae}nsning har matematiske kundskaber mindre betydning for best{\aa}elsen. Hvis elever i gymnasiet {\o}nsker at have muligheden for at komme ind p{\aa} disse studier, vil det v{\ae}re naturligt at v{\ae}lge fag i gymnasiet, s{\aa} der er en stor chance for at komme ind. Det kan g{\aa} ud over mulighederne for at best{\aa} studier, hvor der enten er frit optag, eller hvor der alene er indf{\o}rt adgangsbegr{\ae}nsning for at sikre de optagne en vis rimelig chance for at best{\aa} studiet. Det er f.eks. tilf{\ae}ldet for de fleste tekniske og naturvidenskabelige studier",
author = "Karsten Alb{\ae}k",
year = "2007",
language = "Dansk",
volume = "145",
pages = "1--28",
journal = "Nationaloekonomisk Tidsskrift",
issn = "0028-0453",
publisher = "Nationaloekonomisk Forening",
number = "1",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Evner, fag, indsats i gymnasiet og beståelse på samfundsvidenskab

AU - Albæk, Karsten

PY - 2007

Y1 - 2007

N2 - Det er en erklæret målsætning, at flere unge skal gennemføre en videregående uddannelse. Flere af de nylige ændringer i uddannelsespolitikken modvirker imidlertid denne målsætning: (1) Indlægget viser, at det ikke spiller nogen rolle for beståelsen på samfundsvidenskab, om eleverne har valgt mere end to valgfag på højt niveau i gymnasiet. Regeringen har indført en belønning til de elever, der vælger mere end to valgfag på højt niveau, men det synes altså ikke at ville medføre nogen positiv effekt på elevernes muligheder for at bestå en videregående uddannelse. Tværtimod kan man forvente en negativ effekt på rekrutteringsgrundlaget til de videregående uddannelser, hvis eleverne fravælger svære og arbejdskrævende fag som matematik og fysik for at få tid til at følge mere end to valgfag på højt niveau. (2) Resultaterne tyder på at det er en dårlig idé, at kvote 2 er blevet reduceret. På fag med meget hård adgangsbegrænsning er der ingen nævneværdig forskel mellem beståelsen blandt studerende med en gennemsnitlig studentereksamen og blandt studerende med høje gennemsnit. Formindskelsen af kvote 2 indebærer, at der på disse studier optages flere studerende med meget høje gennemsnit, og de kunne have klaret sig fint på et alternativt studium. Studerende med en gennemsnitlig studentereksamen har derimod svært ved at klare sig på studier med svag adgangsbegrænsning som jura og økonomi. (3) Gode evner til matematik giver større sandsynlighed for at bestå både jura og økonomi, der er de to største samfundsvidenskabelige studier på Københavns Universitet. På fag med meget hård adgangsbegrænsning har matematiske kundskaber mindre betydning for beståelsen. Hvis elever i gymnasiet ønsker at have muligheden for at komme ind på disse studier, vil det være naturligt at vælge fag i gymnasiet, så der er en stor chance for at komme ind. Det kan gå ud over mulighederne for at bestå studier, hvor der enten er frit optag, eller hvor der alene er indført adgangsbegrænsning for at sikre de optagne en vis rimelig chance for at bestå studiet. Det er f.eks. tilfældet for de fleste tekniske og naturvidenskabelige studier

AB - Det er en erklæret målsætning, at flere unge skal gennemføre en videregående uddannelse. Flere af de nylige ændringer i uddannelsespolitikken modvirker imidlertid denne målsætning: (1) Indlægget viser, at det ikke spiller nogen rolle for beståelsen på samfundsvidenskab, om eleverne har valgt mere end to valgfag på højt niveau i gymnasiet. Regeringen har indført en belønning til de elever, der vælger mere end to valgfag på højt niveau, men det synes altså ikke at ville medføre nogen positiv effekt på elevernes muligheder for at bestå en videregående uddannelse. Tværtimod kan man forvente en negativ effekt på rekrutteringsgrundlaget til de videregående uddannelser, hvis eleverne fravælger svære og arbejdskrævende fag som matematik og fysik for at få tid til at følge mere end to valgfag på højt niveau. (2) Resultaterne tyder på at det er en dårlig idé, at kvote 2 er blevet reduceret. På fag med meget hård adgangsbegrænsning er der ingen nævneværdig forskel mellem beståelsen blandt studerende med en gennemsnitlig studentereksamen og blandt studerende med høje gennemsnit. Formindskelsen af kvote 2 indebærer, at der på disse studier optages flere studerende med meget høje gennemsnit, og de kunne have klaret sig fint på et alternativt studium. Studerende med en gennemsnitlig studentereksamen har derimod svært ved at klare sig på studier med svag adgangsbegrænsning som jura og økonomi. (3) Gode evner til matematik giver større sandsynlighed for at bestå både jura og økonomi, der er de to største samfundsvidenskabelige studier på Københavns Universitet. På fag med meget hård adgangsbegrænsning har matematiske kundskaber mindre betydning for beståelsen. Hvis elever i gymnasiet ønsker at have muligheden for at komme ind på disse studier, vil det være naturligt at vælge fag i gymnasiet, så der er en stor chance for at komme ind. Det kan gå ud over mulighederne for at bestå studier, hvor der enten er frit optag, eller hvor der alene er indført adgangsbegrænsning for at sikre de optagne en vis rimelig chance for at bestå studiet. Det er f.eks. tilfældet for de fleste tekniske og naturvidenskabelige studier

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 145

SP - 1

EP - 28

JO - Nationaloekonomisk Tidsskrift

JF - Nationaloekonomisk Tidsskrift

SN - 0028-0453

IS - 1

ER -

ID: 839759