5. februar 2021

Samfundsforskere er de mest citerede eksperter i medierne

Medietække

10 ud af de 50 mest benyttede eksperter i 2020 har deres gang på KU’s Samfundsvidenskabelige Fakultet, viser en ny opgørelse. Carl-Johan Dalgaard fra Økonomisk Institut topper som nummer seks. Nana Wesley Hansen fra FAOS/Sociologisk Institut er bedst placerede kvinde.

Dagblade Colourbox
Foto: Colourbox

Forskere tilknyttet de fem institutter under Det Samfundsvidenskabelige Fakultet var blandt de absolut flittigst benyttede eksperter i danske medier i 2020, viser en Infomedia-optælling offentliggjort i bladet Forskerforum.

Carl-Johan Dalgaard, økonomisk vismand og professor på Økonomisk institut, er den bedst placerede forsker fra såvel Det Samfundsvidenskabelige Fakultet som Københavns Universitet (KU). Samlet er han nummer seks på listen.

Bedst placerede kvinde fra Det Samfundsvidenskabelige Fakultet er lektor og arbejdsmarkedsforsker Nana Wesley Hansen, der er tilknyttet FAOS - Forskningscenter for Arbejdsmarkeds- og Organisationsstudier under Sociologisk Institut. Hun indtager en placering som nummer 28 på en meget mands- og professordomineret liste: Kun 9 ud af de 50 mest citerede forskere er kvinder, og hele 38 har titel af professor.

En undtagelse fra professordominansen er David Sausdal, der i 2020 som postdoc på Institut for Antropologi var hyppig gæst i medierne som ekspert i kriminologiske og politimæssige forhold. Han indtager en placering som nummer 36.

Generelt er det økonomerne og politologerne efterfulgt af andre samfundsforskere, som fylder godt på årets liste. Dog er eksperter, som primært har udtalt sig om corona-epidemien, udeladt for, som Forskerforum selv skriver, at få et ’pandemifrit’ og dermed mere generelt billede af eksperternes mediepopularitet (se også boksen).

Blandt de 50 mest citerede eksperter er 41 i øvrigt ansat på et dansk universitet – med nummer ét på listen Mads Lundby Hansen, cheføkonom ved den borgerlig-liberale tænketank CEPOS, som en af de markante undtagelser. Heraf er 18 tilknyttet KU.

Følgende på listen er tilknyttet Det Samfundsvidenskabelige Fakultet:

6. Professor Carl-Johan Dalgaard, Økonomisk Institut
11. Professor Kasper Møller Hansen, Institut for Statskundskab
18. Professor Peter Birch Sørensen, Økonomisk Institut
20. Professor Peter Kurrild-Klitgaard, Institut for Statskundskab
28. Lektor Nana Wesley Hansen, FAOS/ Sociologisk Institut
29. Professor Marlene Wind, Institut for Statskundskab
34. Professor Martin Marcussen, Institut for Statskundskab
36. Postdoc David Sausdal, Institut for Antropologi
38. Ekstern lektor Mille Mortensen, Institut for Psykologi
49. Dekan og professor Mikkel Vedby Rasmussen, SAMF/Institut for Statskundskab

Se den fulde liste i Forskerforums artikel: Universitetsforskere dominerer: Er de mest populære eksperter