27. oktober 2022

Stefan Voigt elsker at undervise – og bliver nu hædret for det

PRIS

Da Danish Finance Institute for første gang overrakte den nystiftede uddannelsespris, så gik æren til en forsker, der i særlig grad har udmærket sig gennem undervisning. Prisen gik til Stefan Voigt fra Økonomisk Institut.

Stefan Voigt modtager Uddannelsesprisen
DFI Uddannelsesprisen 2022 blev overrakt til Stefan Voigt (tv.) af Henrik Ramlau-Hansen fra CBS (th.)

Fra i år uddeler Danish Finance Institute (DFI) en pris til en universitetsunderviser, som har ydet en bemærkelsesværdig uddannelsesmæssig indsats.

Den første pris blev uddelt ved DFI’s årskonference den 13. oktober. Den gik til Stefan Voigt, adjunkt i økonomi på Københavns Universitet, for en ekstraordinær indsats for at fremme økonomifaget i en uddannelsesmæssig sammenhæng – via undervisning, vejledning og på anden pædagogisk vis.

Stefan Voigt er meget taknemmelig for DFI’s undervisningspris. Og han deler noget af æren for den med sine kolleger. Han mener nemlig, at den afspejler den enorme opbakning, han fik fra kollegerne til at designe nye kurser i empirisk økonomi.

”Det vigtigste for mig er, at jeg oprigtigt nyder at undervise på KU: De studerende er dygtige og ivrige efter at lære mere – en perfekt kombination, når man vil indgå i meningsfulde diskussioner om aktuel forskning,” påpeger Stefan Voigt.

Fællesskaber gør kodning sjovere

Med hjælp fra sine kollegaer har Stefan Voigt designet kurset "Advanced Empirical Finance: Topics and Data Science". Kurset har ét formål: at videregive alle de praktiske værktøjer, han som ph.d.-studerende selv manglede for at forske i empirisk asset pricing.

”Jeg beder nok om meget fra mine studerende, men det er fantastisk at se, hvordan de udvikler deres egne værktøjer fra bunden og udfører deres egne første forskningsprojekter. De studerende gennemgår deres kammeraters koder, giver hinanden feedback og – så vidt jeg kan se ud fra evalueringerne – har det sjovt med at lave forskning i grupper i stedet for bare at læse og tænke over tingene selv,” fortæller Stefan Voigt.

Sammen med to medforfattere (og med masser af feedback fra tidligere studerende på kurset) har Stefan Voigt lavet lærebogen "Tidy Finance with R". Bogen opsummerer det ofte kedelige kodearbejde, som kræves, når man skal lave meningsfulde, datavidenskabelige applikationer inden for finans.

”Jeg ser meget frem til fremtidige udgaver af kurset, som vi også tilbyder som skræddersyede workshops til professionelle. Det er derfor fantastisk at se, at Finansinstituttet anerkender alle vores bestræbelser på at forbedre undervisningen om emner inden for økonomi på vores institut,” slutter han.

Stefan Voigt
Tenure track adjunkt