25. oktober 2023

Søren Hove Ravn vinder DFI's formidlingspris

Formidlingspris

Mange danskere vil genkende Søren Hove Ravns ansigt, ord og stemme: Søren har en månedlig klumme i Altinget og bliver ofte citeret i de danske medier for sin viden om makroøkonomi. Og det er derfor, han nu modtager DFI's Formidlingspris 2023.

Søren Hove Ravn

Danish Finance Institute afholdt sin årlige konference den 12. oktober og benyttede lejligheden til at annoncere årets vinder af Formidlingsprisen 2023: Søren Hove Ravn, lektor ved Københavns Universitet og DFI Fellow.

Niels Arne Dam, formand for priskomitéen, forklarede valget:

"Et af DFI's overordnede mål er at styrke den samlede kvalitet af hele det finansielle miljø i Danmark – for vi tror fuldt og fast på, at det kommer alle til gode, når den finansielle forskning på de danske universiteter foregår på det højest mulige niveau.

For at understrege vigtigheden af, at forskere bringer deres resultater ind i den bredere offentlige debat, uddeler DFI hvert andet år en pris til en forsker, der har "ydet et væsentligt bidrag til den offentlige debat eller på anden måde udmærket sig ved at formidle forskning til et bredere publikum".

Derudover skal modtageren helst have formidlet finansielle argumenter og en bedre forståelse af finansiering i den offentlige debat på en saglig, kompetent og pædagogisk måde".

Engageret formidler

Søren fik sin ph.d. i økonomi fra Københavns Universitet i 2013 og var ansat i forskningsafdelingen i Danmarks Nationalbank indtil året efter, hvor han kom tilbage til Økonomisk Institut som adjunkt og blev fastansat i 2019.

Hans forskning dækker en række emner inden for det makroøkonomiske felt og han fået sin forskning publiceret i internationalt anerkendte tidsskrifter.

Søren er ikke kun velpubliceret i den akademiske verden, men også en engageret offentlig formidler. Han skriver en månedlig klumme for Altinget – et magasin, der er velkendt af danske ministerier og andre offentlige organer – og deler sin viden og sine synspunkter på sociale medier.

Han er en hyppigt citeret ekspert i de danske skrevne medier om en række emner inden for makrofinans og makroøkonomi. Og du har måske set hans ansigt og hørt hans stemme på tv og i radioen.