8. februar 2022

Sådan skal fremtidens CO2-afgifter indrettes

CO2-afgift

Ekspertgruppen for en grøn skattereform, der er nedsat af regeringen og flere partier i Folketinget, har netop fremlagt tre modeller for, hvordan en CO2-afgift kan se ud i 2030.

Foto: Aalborg Portland
Aalborg Portland og de øvrige store CO2-udledere i Danmark vil i følge to af modellerne for fremtidens CO2-afgifter få en rabat.

Industrien i Danmark udleder hvert år cirka 6,8 millioner tons CO2. Den udledning skal nedbringes betragteligt, og det skal bl.a. ske ved at indføre en ny CO2-afgift.

Ekspertgruppen for en grøn skattereform – hvori økonomiprofessorerne Peter Birch Sørensen og Claus Thustrup Kreiner fra Københavns Universitet sidder – vurderer, at virksomhedernes udledning kan halveres, hvis politikerne bruger én af tre modeller, som de præsenterede tidligere i dag. Alle tre modeller indebærer, at virksomhederne skal betale mere i CO2-afgift, end de gør nu.

Den første model lægger i 2030 afgiftsniveauet for virksomheder, der ikke er omfattet EU’s kvotesystem, omkring det eksisterende EU-niveau for CO2-kvoter. En CO2-kvote koster aktuelt 95 euro, svarende til 700 kroner. Virksomheder, der er underlagt kvotesystemet, skal ifølge denne model have et 50 procent nedslag i afgiften, men de skal fortsat betale EU’s kvoteafgift. Provenuet skal bl.a. bruges til et nedslag i selskabsskatten.

Den anden model adskiller sig ved at lade nogle af de mest klimabelastende virksomheder, heriblandt Aalborg Portland, der er den største CO2-udleder i Danmark, betale en lavere CO2-afgift end andre kvotebelagte virksomheder. Provenuet vil med model 2 bruges til bl.a. teknologier, der kan opfange CO2.

Den tredje model har et mindre afgiftsniveau og giver en mærkbar rabat til kvotebelagte brancher og virksomheder, der har en særligt CO2-udledende produktion. Også provenuet fra model 3 skal gå til bl.a. CO2-fangst.

Indføres en af ekspertgruppens tre bud på fremtidens CO2-afgifter, kommer virksomheder gennemsnitligt til at betale mellem 600 og 750 kroner per ton CO2, de udleder.

Læs hele ekspertgruppens delrapport her.

Peter Birch Sørensen
Professor, Økonomisk Institut, Københavns Universitet
Mail: peter.birch.sorensen@econ.ku.dk

Claus Thustrup Kreiner