8. december 2022

Årets ’usynlige hånd’: ”Skal man vinde de studerendes opmærksomhed, kræver det relevans og motivation”

HÆDERSBEVISNING

Underviserprisen ”Den Usynlige Hånd” gives hvert år til en forelæser ved Økonomisk Institut på Københavns Universitet, som har demonstreret fremragende færdigheder inden for undervisningen. I år går prisen til lektor Anders Munk-Nielsen.

Anders Munk-Nielsen
Anders Munk-Nielsen med det synlige bevis på at have modtaget 'Den usynlige hånd'

Det er ikke nogen nem opgave at undervise med entusiasme i kombination med høj faglighed og et skarpt fokus på pædagogik. Det formår Anders Munk-Nielsen imidlertid, mener de studerende, som har udpeget ham som årets vinder af prisen ”Den Usynlige Hånd”.

Anders Munk-Nielsen underviser i Advanced Microeconometrics, som regnes for at være blandt uddannelsens sværeste valgfag.

”Både i evalueringerne og i afstemningen om ”Den Usynlige Hånd” anerkender de studerende Anders’ evne til at gøre det vanskelig stof tilgængeligt gennem pædagogik og engagement,” fremhæver Thomas Markussen, studieleder ved Økonomisk Institut.

Udover at undervise på politstudiet har Anders Munk-Nielsen været en hoveddrivkraft i udviklingen af en helt ny uddannelse, nemlig bachelorprogrammet i Datalogi-Økonomi, som Økonomisk Institut driver sammen med Datalogisk Institut.

”Her har han insisteret på at oprette fag, som integrerer de to fagligheder datalogi og økonomi, f.eks. i mikroøkonomifag, hvor Python-programmering indgår som et centralt redskab til at løse modellerne,” nævner Thomas Markussen.

Anders Munk-Nielsen, lektor og årets modtager af 'Den usynlige hånd'

Fik formel tatoveret

Spørger man prismodtageren selv, så er undervisning noget af det, han nyder allermest.

”Hvert semester, når kurset starter, glæder jeg mig til at ’stå på scenen’. Som en halvdårlig amatørtrommeslager er det samme energi, jeg får ved at undervise, som ved at spille en koncert,” siger han og uddyber:

”Det handler om at få kontakt til mennesker og sætte skub i noget. Når man kan se en aha-oplevelse skylle over en person, er det et kæmpe kick for mig, som jeg altid jager.”

En vild historie om en tatovering illustrerer, hvordan Anders Munk-Nielsen formår at engagere sine studerende.

”En dag sagde jeg til dem, at hvis man skulle vælge netop én formel at få tatoveret, så måtte det da være formlen for Ordinary Least Squares, som vi bruger så hyppigt i kurset. Og så var der sidst på semestret én som skrev, at man skal passe på, hvad man foreslår studerende – han havde simpelthen fået tatoveret formlen,” fortæller Anders Munk-Nielsen.

”Jeg må indrømme, at det nok er det største undervisningsmæssige, der er sket for mig. Det lægger jo et vist pres på også selv at få lavet den tatovering,” siger han med et smil.

Anders Munk-Nielsen forsøger løbende at maksimere sværheden i kurset – samtidig med, at han vil maksimere fornøjelsen for de studerende.

”Oftest står de motiver i kontrast, men i mange situationer kan de forenes. Det handler bl.a. om at sørge for fuldkommen klarhed om, hvad man stiller de studerende til regnskab for ved eksamen. Og så at være nådesløst ærlig omkring, hvad relevansen er af indholdet i hver enkelt forelæsning,” siger han.

Forskning og undervisning går hånd i hånd

Alt indhold i undervisningen skal være relevant og føre et sted hen. Ellers tager man ikke seriøst, hvad det koster de studerende at lære nyt materiale, mener Anders Munk-Nielsen.

”Man kan købe koncentration og opmærksomhed, men man skal betale med relevans og motivation. Derfor ser jeg det som en central udfordring, altid at finde motivationen – uanset om den bunder i virkeligheden, i eksamen eller i æstetikken i en smuk teori,” siger han.

Sideløbende med sin undervisning laver Anders Munk-Nielsen anerkendt forskning, f.eks. om markederne for medicin og for biler.

”Anders’ forskning publiceres i de bedste videnskabelige tidsskrifter og påvirker de politiske beslutningsprocesser. På den måde viser han, at fremragende undervisning går hånd i hånd med fremragende forskning,” siger Thomas Markussen og fortsætter:

”Kort sagt: årets prismodtager er sindbilledet på entusiasme, grundigt pædagogisk arbejde og høje faglige ambitioner på de studerendes vegne.”

Anders Munk-Nielsen
Lektor