6. maj 2020

Deadline på DR2: Mette Gørtz kommenterer på ekspertgruppes rapport

Den 1 maj nedsattes en ekspertgruppe, som skal rådgive om genåbningen af Danmark. Ekspertgruppen består af de tre professorer Torben M. Andersen, Michael Svarer og Philipp Schröder.

Rapporten om genåbningen af Danmark offentliggøres tirsdag 6. maj i løbet af eftermiddagen. Senere er lektor Mette Gørtz fra Økonomisk Institut i Deadline-studiet for at kommentere på rapporten.

Ekspertgruppen er nedsat efter at flere partier og økonomer har efterlyst en model for genåbningen. Finansministeriet udsendte efter nedsættelsen af ekspertgruppen en officiel meddelelse, der beskriver de tre professorers arbejdsopgaver.

»Regeringen har derfor bedt tre økonomiske eksperter om at forholde sig til og vurdere aktuelle sundhedsmæssige initiativer mod coronaepidemien ud fra et samfundsøkonomisk perspektiv i bred forstand, der også omfatter eksempelvis konsekvenser i forhold til beskæftigelse og uddannelse«

»Ekspertvurderingerne skal bruges til de politiske forhandlinger om genåbningen af Danmark«.

Torben M. Andersen er dansk økonom og professor ved Århus Universitet. Michael Svarer er professor i nationaløkonomi ved Aarhus Universitet og forhenværende overvismand i De Økonomiske Råd. Philipp Schröder er professor og centerleder ved Research Centre for Firms and Industry Dynamics på Aarhus Universitet.