24. april 2008

Økonomisk Instituts økonometrihold vandt bronzemedalje i ”Econometric Game” i Amsterdam

Økonomisk Institut sendte et hold bestående af fem økonomistuderende til 2008 udgaven af ”Econometric Game” i Amsterdam. Holdet bestod af Lasse Holbøll Westh Nielsen (ph.d. studerende), Rasmus Jørgensen, Jacob Serup, Christian Stassen og Morten Nyboe Tabor (alle kandidatstuderende). I konkurrencen deltog 21 økonometrihold fra de bedste europæiske universiteter. Førstepladsen gik til University of Cambridge, andenpladsen til University of Madrid Carlos III og tredjepladsen til Københavns Universitet. Holdene blev præsenteret for en opgave omhandlende ”Direct Marketing”. Opgaven gik ud på at identificere hvilke personer det er profitabelt for et firma at sende en adresseret reklame til. Den økonometriske udfordring bestod i at tage højde for den store negative svarfrekvens i data, samt at forbrugerne først vælger om produktet skal bestilles, og dernæst om det skal beholdes (og betales for) eller returneres. Mere information om konkurrencen kan findes på www.econometricgame.com.