EPRN Conference 2021

Dette års Economic Policy Research Network (EPRN) konference blev afholdt som webinar tirsdag den 8. juni fra 12.30 – 16.30.
Se webinaret herunder (undertekster er på vej).

Konferencen omhandlede nye analyser af økonomi og politik og vil bl.a. belyse følgende emner:

• Årsager til kønsulighed og effekter af øremærket barsel
  • Betydning af pengepolitik og banker for ulighed og inflation?
  • Betydning af skat for arbejdsudbud og for hvor de rige bosætter sig?
  • Virker klimaafgifter efter hensigten?

Konferencen blev indledt med en keynote lecture om kønsulighed af Ghazala Azmat. Ghazala er professor ved Sciences Po i Frankrig og en af de internationalt førende forskere på dette område. Du kan læse mere om Ghazala Azmat og hendes forskning her

Her er hele konference programmet

Du kan se oplægsholdernes slides her:

Ghazala Azmat, Sciences Po, IZA, CESifo og CEPR, Understanding Gender Gaps among Young Professionals.

Jakob Egholt Søgaard,  EPRU & CEBI, Københavns Universitetet, Øremærket Barsel.

Tobias Renkin, Nationalbanken, Banking Relationships and Inflation During a Financial Crisis.

Niels Johannsen, EPRU & CEBI, Københavns Universitet, Monetary Policy and Inequality.

Peter Eibye Bache. Finansministeriet, Skat og arbejdsudbud: Ny empiri for Danmark.

Katrine Tofthøj Jakobsen, Oxford Universitet, Flygter de rige fra formueskatter?

Charlotte Kindberg Hansen. Skatteministeriet, Bilafgifter og grønne biler.

Peter Birch Sørensen, EPRU, Københavns Universitet, Optimal CO2e-beskatning til imødegåelse af drivhusgaslækage.

Københavns Universitet behandler oplysninger om deltagere i konferencer fortroligt. Oplysningerne slettes senest seks måneder efter konferencen har været afholdt, medmindre deltageren har givet samtykke til, at Københavns Universitet kan opbevare oplysningerne med henblik på at informere om kommende konferencer eller andre relevante arrangementer.
Københavns Universitet har en privatlivspolitik, som kan læses her: