EPRN Konference 2022

I år mødes vi til Economic Policy Research Network (EPRN) konference fredag den 3. og tirsdag d. 7. juni på Økonomisk Institut.

Første konferencedag er fredag den 3. juni og foregår på dansk. På programmet er den nyeste viden inden for pension og ulighed - og ja, også den nyeste viden om den viden, som vi mangler. Forvirret? Så kom og lyt med.

På konferencens anden dag, tirsdag den 7. juni har vi fornøjelsen at lytte til Richard Blundell, som flyver ind til EPRN konference fra University College London. Richard Blundell står for konferencens keynote Lecture, som går under titlen Inequality, Redistribution and the Labour Market: Reflections from the Deaton Review.

Begge dage er vi på Det Samfundsvidenskabelige Fakultet i bygning 35, lokale 35.01.05.

Du kan tilmelde dig her - tilmeldingsfristen er mandag den 30. maj.

Levetid og folkepensionsalder, Mikkel Nørlem Hermansen, Finansministeriet.

Kender folk deres pensionsalder - eller er der systematisk uvidenhed? , Søren Leth-Petersen, CEBI  og EPRU,Københavns Universitet.

Kender folk deres indkomstposition og synes de indkomstforskelle er rimelige?, Kristoffer Balle Hvidberg, CEBI og EPRU, Københavns Universitet

GRØN reform modellen: Konsekvenser på dansk økonomi af nye forslag til klimapolitik, Jens Sand Kirk, DREAM.

Bekæmpelse af skattely: Hvad er effekten af de nye globale tiltag i Danmark?, Hjalte Fejerskov Boas, CEBI og EPRU, Københavns Universitet.

Hvad påvirker inflationen i Danmark ud over energipriser? Pernille Valentin Borgensgaard og Renato Maurizio Faccini, Nationalbanken

Konsekvenser af udenlandske inflationsstød iflg. Finansministeriets nye MAKRO model, Martin Kirk Bonde, DREAM

Betydning af topledelse for virksomhedslønninger, Daniel le Maire, EPRU, københavns Universitet.

Afskedigelser, lønnedgang eller status quo: Danske virksomheder under pandemien, Birthe Larsen, CEPG, Copenhagen Business School.

Inequality, Redistribution and the Labour Market: Reflections from the Deaton Review, Richard Blundell, University College London.

Her er det fulde program for fredag den 3. juni. Dagen foregår på dansk med præsentationer fra Finansministeriet, EPRU, DREAM, Nationalbanken og CEBI.

Her er programmet for tirsdag den 7. juni. Her giver Richard Blundell sin Keynote Lecture på engelsk.

Richard BlundellProfessor Sir Richard Blundell's list of merits is long:

He is editor of the IFS-Deaton Review: Inequality in the 21st Century. The review involves a large set of researchers in economics, sociology, philosophy,
political science and epidemiology. The ongoing work aims at assembling the evidence on the
causes and consequences of different forms of inequalities, and the ways that they can best be reduced or mitigated. The work is comparable to the IFS Mirrlees Review: Tax Reform for the  21st Century, which was also edited by Richard Blundell.

Richard Blundell holds the David Ricardo Chair of Political Economy at University College London where he was appointed Professor of Economics in 1984. He is Director of the ESRC Centre for the Microeconomic Analysis of Public Policy at the Institute for Fiscal Studies (IFS).

He holds Honorary Doctorates from the University of St.Gallen; Norwegian School of Economics NHH; University of Mannheim; Universita della Svizzera; University of Bristol; and University of Venice Ca’Foscari. He has held visiting professor positions at UBC, MIT, Chicago, Northwestern, TSE and Berkeley. He was Knighted in the 2014 New Years Honours list for services to Economics and Social Science. His published papers on microeconometrics, consumer behavior, savings, labour supply, taxation, public finance, innovation, and inequality have appeared in the top academic journals.

He was co-editor of Econometrica 1997-2001, co-editor of the Journal of Econometrics 1992–1997. He is founding editor of Microeconomic Insights.

He is a Fellow of the Econometric Society, the British Academy, the American Economic Association, American Academy of Arts and Science, the Institute of Actuaries and the National Academy of Science.

Blundell has been President of the European Economics Association; the Econometric Society; the Society of Labor Economics, and
the Royal Economic Society.

He was recipient of the 1995 Yrjö Jahnsson Prize; the 2000 Frisch Prize; the 2008 Jean-Jacques Laffont Prize; the 2015 BBVA Foundation Frontiers of Knowledge Prize in Economics; the 2016 Erwin Plein Nemmers Prize in Economics; and the 2020 Jacob Mincer Prize in Labor Economics.

Københavns Universitet behandler oplysninger om deltagere i konferencer fortroligt.

Oplysningerne slettes senest seks måneder efter konferencen har været afholdt, medmindre deltageren har givet samtykke til, at Københavns Universitet kan opbevare oplysningerne med henblik på at informere om kommende konferencer eller andre relevante arrangementer.

Københavns Universitet har en privatlivspolitik, som kan læses her: https://informationssikkerhed.ku.dk/persondatabeskyttelse/privatlivspolitik/