23. april 2014

Økonomistuderende vinder guld foran verdens topuniversiteter

FATTIGDOM

Økonomistuderende fra Københavns Universitet vinder guld i verdensmesterskaberne i statistik, The Econometric Game, foran topuniversiteter fra hele verden. Københavns Universitet vinder på innovativ tænkning og holdånd i kampen om at reducere verdens fattigdom.

Økonomiholdet

Økonomiholdet fra Københavns Universitet, fra venstre mod højre: Alessandro Martinello, Anders Munk-Nielsen, Valeria Zhavoronkina og Daniel Safai

I dagene før påske løb verdensmesterskaberne i statistik, The Econometric Game, af stablen i Amsterdam. Topuniversiteter fra hele verden, herunder Harvard, Oxford og Cambridge sendte hver et hold, der dystede om guldet ved at finde innovative mål for fattigdom.

Efter tre dages intens kamp tog Anders Munk-Nielsen, Alessandro Martinello, Valeria Zhavoronkina og Daniel Safai guldet hjem til Københavns Universitet, hvor de fire unge læser økonomi.

Verdens fattigdom skal halveres

Første punkt i FN’s 2015-mål er at halvere ekstrem fattigdom. Ifølge ph.d.-studerende Anders Munk-Nielsen fra økonomiholdet, er det dog ofte svært at måle fattigdom i praksis. I indsatsen mod fattigdom ender beslutningstagere derfor ofte i en situation, hvor de skal styre en supertanker i blinde, mener han.

For at få nogle bedre fattigdomsmål, samlede professor Menno Pradhan, tidligere seniorøkonom i Verdensbanken, de skarpeste hjerner fra 30 topuniversiteter over hele verden til en konkurrence om at komme med det bedste bud på et bedre mål.

- Avancerede statistiske redskaber kan bruges til at analysere mønstrene i mere end en halv million husholdningers forbrug. Det betyder, at vi kan få et meget nøjagtig billede af, hvor og hvornår man bør sætte ind, siger Anders Munk-Nielsen.

Efter konkurrencens indledende runde, gik de ti bedste universiteter videre til finalen. Her udmærkede Københavns Universitet sig ved at anskue problemet fra en ny vinkel, som overbeviste juryen og resulterede i guldet.

Innovativ tænkning og holdånd

De sidste ti år har økonomistuderende fra enten Københavns Universitet eller Aarhus Universitet været blandt top tre på podiet næsten hvert år. Ifølge Anders Munk-Nielsen er det ikke en tilfældighed.

- Vi tror, det skyldes vores evne til at samarbejde og tænke kreativt. Mange af topuniversiteterne stiller med store individualister, som hver især måske er dygtigere end os, men de formår ofte ikke at få det til at gå op i en større enhed. Derudover lader vi til at være bedre til at se nye og anderledes sammenhænge mellem de værktøjer vi lærer på vores økonomiuddannelse, hvilket er særligt vigtigt i sådan en konkurrence, siger Anders Munk-Nielsen og fortsætter:

- Vi tror på, at dette er vigtigt for at Danmark kan klare sig i den globale konkurrence i fremtiden, og at det er en af kernekompetencerne i den danske uddannelsesmodel.

Anders Munk-Nielsen mener også, at en del af forklaringen på, at Danmark fører stærkt i statistik-feltet er, at vi som danskere er gode til at danne forbindelse på tværs af lande og kulturer, hvilket holdsammensætningen også er et bevis på. Holdet fra Københavns Universitet består af en amerikaner, en italiener, en andengenerations iraner og en dansker fra Hornsherred.