28. maj 2008

Euroclearstipendierne for 2008 overrakt ved forårets translokation

Den 22. maj 2008 blev foråret translokation afholdt. Omkring 40 kandidater deltog og koncerndirektør i Nordea, cand. polit. Michael Rasmussen holdt gæstetalen. Som noget nyt var året uddeling af Euroclear-stipendier henlagt til denne lejlighed.

Stud. polit. Asger Moll Wingender , stud. polit. Kasper Lund-Jensen og ph.d.-studerende Lasse Holbøll Westh Nielsen var året prisvindere.

Asger Moll Wingender skal på studieophold University of California, Berkeley, Kasper Lund-Jensen skal gennemføre en MSc på London School of Economics og Lasse Holbøll Westh Nielsen på vej til Harvard.

De to kandidatstuderende modtog hver kr. 75.000 mens den ph.d.-studerende fik kr. 100.000. Midlerne til stipendierne stammer fra Euroclears nu afsluttede priskonkurrence for økonomi-studerende ved alle europæiske universiteter, som blev vundet af økonomistuderende fra Københavns Universitet tre år i træk. Priserne indbragte Københavns Universitet godt 3. mio. kr., som anvendes til Euroclear-stipendier for økonomistuderende.

I forbindelse med hver prisoverrækkelse modtog Økonomisk Institut også en skulptur. De tre skulpturer kan ses i en montre på 2. sal på Instituttet.