1. december 2014

Carl-Johan Dalgaard bliver ny vismand

Carl-Johan Dalgaard
Økonomiminister Morten Østergaard har udpeget vores nye vismand, Carl-Johan Dalgaard. Fra 1. december afløser han Claus Thustrup Kreiner i Det Økonomiske Råds formandskab, der foruden vores kollega Hans Jørgen Whitta-Jacobsen også tæller Eirik Schrøder Amundsen, der er tilknyttet både Københavns Universitet og Bergens Universitet, og Michael Svarer fra Aarhus Universitet.

Carl-Johans forskning i makroøkonomi, vækst og udvikling gav ham i 2012 en plads i Produktivitetskommissionen som i marts afleverede sin slutrapport. Økonomiministerens valg af Carl-Johan synes at have været ligetil: fagligheden er uangribelig og han er den 13. dygtigste økonom i Danmark, hvis man spørger Christian Bjørnskov fra Aarhus Universitet, der hvert år ranglister landets økonomer.

Børsens økonomiske redaktør, Thomas Bernt Henriksen glæder sig over at formandskabet lukker Carl-Johan ind og opfordrer overvismand Whitta-Jacobsen til at slippe Dalgaard løs. For, som han skriver i Børsen den. 27.11: "Trods den åbenlyse svaghed at professor Dalgaard ikke er kvinde – professor Nina Smith er den hidtil eneste kvindelige vismand – er det ikke alene et godt valg af vismandsminister Morten Østergaard, men et forfriskende valg. Med Dalgaard har de til tider farveløse vismænd fået en vaskeægte og varmblodig debattør på holdet."