04. maj 2017

Personalization and the dynamics of online search

Personalisering af søgemaskiner har klare økonomiske fordele - men for hvem? Er personalisering en fordel for brugeren, fordi han kun eksponeres for de bedste tilbud, eller betyder den personligt tilrettelagte reklame, at han bliver flået for penge han ellers ikke ville have brugt? Hvad er de langsigtede konsekvenser for markedsstrukturen og for investeringer i forbedring af søgealgoritmer?

De spørgsmål vil Christoph Schotmüller besvare ved at udvikle dynamiske spilteoretiske modeller skræddersyet til søgemaskineindustrien og afprøve modellerne i eksperimenter. Resultaterne vil kaste lys over bearbejdning af søgemaskinemarkedet og afklare spørgsmål i forbindelse med de nuværende kartelsager om søgning på internettet.

Hvert år foretages der mere end 2 milliarder Google-søgninger. Både brugeren og
Google eller andre søgemaskine-udbydere har forventninger til handlingen: Brugeren ønsker at finde et svar på spørgsmål. Søgemaskine-udbyderen ønsker, at brugeren vil følge et af de sponsorerede links, fordi det udløser en betaling til søgemaskine-udbyderen. Søgemaskinen kan øge chancerne for at brugere klikker på sponsorerede links ved at placere dem sammen med mindre relevante og ikkesponsorerede links. Men en for  aggressiv brug af den strategi betyder, at brugeren nedvurderer resultatet at søgningen og derfor beslutter sig for at anvende en anden søgemaskine. For at tilpasse fremtidige søgeresultater til en bruger indsamler søgemaskiner data om deres brugere og deres baggrund og præferencer.

Kontakt: Christoph Schotmüller
Bevillingsgiver: Det Frie Forskningsråd, Rådet for samfund og erhverv
Projektperiode: Juli 2017 - juli 2019