Optimal adgangsregulering til de videregående uddannelser og elevers valg af fag i gymnasiet

Publikation: Working paperForskning

Standard

Optimal adgangsregulering til de videregående uddannelser og elevers valg af fag i gymnasiet. / Albæk, Karsten.

Kbh. : Museum Tusculanum, 2003.

Publikation: Working paperForskning

Harvard

Albæk, K 2003 'Optimal adgangsregulering til de videregående uddannelser og elevers valg af fag i gymnasiet' Museum Tusculanum, Kbh.

APA

Albæk, K. (2003). Optimal adgangsregulering til de videregående uddannelser og elevers valg af fag i gymnasiet. Museum Tusculanum.

Vancouver

Albæk K. Optimal adgangsregulering til de videregående uddannelser og elevers valg af fag i gymnasiet. Kbh.: Museum Tusculanum. 2003.

Author

Albæk, Karsten. / Optimal adgangsregulering til de videregående uddannelser og elevers valg af fag i gymnasiet. Kbh. : Museum Tusculanum, 2003.

Bibtex

@techreport{53b56ae085fd11dbbee902004c4f4f50,
title = "Optimal adgangsregulering til de videreg{\aa}ende uddannelser og elevers valg af fag i gymnasiet",
abstract = "Regeringen har fremlagt et forslag til reform af gymnasiet med det sigte at styrke naturvidenskab. En gennemf{\o}relse af forslaget m{\aa} imidlertid forventes at formindske andelen af elever i gymnasiet, som f{\o}lger naturvidenskabelige fag. Dette vises i en simpel modelramme til analyse af elevernes valg af fag i slutningen af gymnasiet. Omfanget af obligatorisk naturvidenskab i begyndelsen af gymnasiet er af sekund{\ae}r betydning for udviklingen i rekrutteringsgrundlaget til de videreg{\aa}ende uddannelser med teknisk indhold, idet omfanget af obligatorisk naturvidenskab i gymnasiet ikke er tilstr{\ae}kkeligt stort til at give grundlag for begynde p{\aa} en naturvidenskabeligt uddannelse. Det afg{\o}rende er udfaldet af de valg mellem forskellige fagkombinationer, eleverne tr{\ae}ffer i slutningen af gymnasiet. Sammens{\ae}tningen af de valgmuligheder, som det besluttes at stille eleverne overfor, er derfor af v{\ae}sentlig betydning for studieegnetheden for de kommende gymnasie{\aa}rgange. Indledningsvis gennemf{\o}res et bevis for, hvordan adgangsreguleringen til de videreg{\aa}ende uddannelser skal udformes for at minimere frafaldet, og det vises endvidere, hvordan optimal adgangsregulering vil {\ae}ndre elevernes valg af fag i gymnasiet, s{\aa} de bliver bedre til at best{\aa} en videreg{\aa}ende uddannelse",
author = "Karsten Alb{\ae}k",
year = "2003",
language = "Dansk",
publisher = "Museum Tusculanum",
type = "WorkingPaper",
institution = "Museum Tusculanum",

}

RIS

TY - UNPB

T1 - Optimal adgangsregulering til de videregående uddannelser og elevers valg af fag i gymnasiet

AU - Albæk, Karsten

PY - 2003

Y1 - 2003

N2 - Regeringen har fremlagt et forslag til reform af gymnasiet med det sigte at styrke naturvidenskab. En gennemførelse af forslaget må imidlertid forventes at formindske andelen af elever i gymnasiet, som følger naturvidenskabelige fag. Dette vises i en simpel modelramme til analyse af elevernes valg af fag i slutningen af gymnasiet. Omfanget af obligatorisk naturvidenskab i begyndelsen af gymnasiet er af sekundær betydning for udviklingen i rekrutteringsgrundlaget til de videregående uddannelser med teknisk indhold, idet omfanget af obligatorisk naturvidenskab i gymnasiet ikke er tilstrækkeligt stort til at give grundlag for begynde på en naturvidenskabeligt uddannelse. Det afgørende er udfaldet af de valg mellem forskellige fagkombinationer, eleverne træffer i slutningen af gymnasiet. Sammensætningen af de valgmuligheder, som det besluttes at stille eleverne overfor, er derfor af væsentlig betydning for studieegnetheden for de kommende gymnasieårgange. Indledningsvis gennemføres et bevis for, hvordan adgangsreguleringen til de videregående uddannelser skal udformes for at minimere frafaldet, og det vises endvidere, hvordan optimal adgangsregulering vil ændre elevernes valg af fag i gymnasiet, så de bliver bedre til at bestå en videregående uddannelse

AB - Regeringen har fremlagt et forslag til reform af gymnasiet med det sigte at styrke naturvidenskab. En gennemførelse af forslaget må imidlertid forventes at formindske andelen af elever i gymnasiet, som følger naturvidenskabelige fag. Dette vises i en simpel modelramme til analyse af elevernes valg af fag i slutningen af gymnasiet. Omfanget af obligatorisk naturvidenskab i begyndelsen af gymnasiet er af sekundær betydning for udviklingen i rekrutteringsgrundlaget til de videregående uddannelser med teknisk indhold, idet omfanget af obligatorisk naturvidenskab i gymnasiet ikke er tilstrækkeligt stort til at give grundlag for begynde på en naturvidenskabeligt uddannelse. Det afgørende er udfaldet af de valg mellem forskellige fagkombinationer, eleverne træffer i slutningen af gymnasiet. Sammensætningen af de valgmuligheder, som det besluttes at stille eleverne overfor, er derfor af væsentlig betydning for studieegnetheden for de kommende gymnasieårgange. Indledningsvis gennemføres et bevis for, hvordan adgangsreguleringen til de videregående uddannelser skal udformes for at minimere frafaldet, og det vises endvidere, hvordan optimal adgangsregulering vil ændre elevernes valg af fag i gymnasiet, så de bliver bedre til at bestå en videregående uddannelse

M3 - Working paper

BT - Optimal adgangsregulering til de videregående uddannelser og elevers valg af fag i gymnasiet

PB - Museum Tusculanum

CY - Kbh.

ER -

ID: 160282